
Onøy/Lurøy oppvekstsenter og skole
Typologi: Grunnskole
Areal: BRA ca. 1900m2
Status: Skisseprosjekt
Sted: Onøy
Illustrasjon: Tanken Arkitektur
Det helhetlige grepet skaper en arkitektur som fremmer læring, fellesskap og trivsel – både i skolehverdagen og som en del av lokalsamfunnets møteplass.
-
Prosjektet er utformet med et tydelig arkitektonisk grep som kombinerer funksjonalitet, stedstilpasning og fellesskap. Bygget er organisert som en rygg med tre fløyer som rammer inn to indre gårdsrom. Gårdsrommene fungerer som grønne oaser og forlenger skolegården, med mål om å skape rolige og kontemplative uterom. Dette gir kvaliteter som dagslys, utsyn og lavt støynivå inn mot undervisningsarealene.
Byggets voluminndeling og plassering legger til rette for gode dagslysforhold og visuell kontakt med uteområdene. Organiseringen med fløyer gir struktur og mulighet for differensierte soner, både funksjonelt og sosialt. Fløyene er fordelt med barnetrinn og SFO i den østlige fløyen, og mellomtrinn og ungdomstrinn nærmere hovedinngangen og fellesarealene.
Grendehuset er plassert med tydelig adkomst fra Onøyveien og inneholder vestibyle med amfi, kafé og serveringsfunksjon knyttet til skolekjøkkenet. Denne vestibylen fungerer som hjertet i bygget og binder sammen ulike offentlige funksjoner som bibliotek, ungdomsklubb, treningsrom og gymsal. Ved å samle disse funksjonene skapes en aktiv sosial møteplass for både skole og lokalsamfunn.
Det er lagt vekt på flerbruk og tilgjengelighet, med spesialrom som kan benyttes både i undervisning og av eksterne aktører som kulturskole, lag og foreninger. En glassgang knytter nybygget sammen med eksisterende svømmehall, og muliggjør deling av garderobefasiliteter og styrker forbindelsen mellom funksjonene.
Materialvalget understreker ønsket om lavt vedlikehold og lang levetid. Fasaden består hovedsakelig av trekledning, og er utformet med relieff og horisontale linjer for å skape variasjon og bryte opp byggets volum. Dette gir bygget et varmt, naturtilpasset uttrykk og en skala som harmonerer med omgivelsene.
Innvendig er undervisningsarealene delt inn i fleksible soner, med både større klasserom, mindre grupperom og sosiale torg. Rom for spesialtilpasset opplæring er integrert og fleksibelt. Arealer for ansatte er plassert i byggets andre etasje, med egen adkomst og skjermet beliggenhet.
Det helhetlige grepet skaper en arkitektur som fremmer læring, fellesskap og trivsel – både i skolehverdagen og som en del av lokalsamfunnets møteplass.




